Παρασκευή, 1 Φεβρουαρίου 2019

Το Δημόσιο «παλεύει» για να μη δώσει 13ο και 14ο μισθό στους Δ.Υ.

Αντέδρασαν σήμερα ενώπιον της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, οι συνήγοροι του Ελληνικού Δημοσίου, προκειμένου να μην δοθούν τα δώρα-επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής αδείας στους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους, στους υπαλλήλους των ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και ΜΠΙΔ, κ.λ.π., παρά τις αντίθετες αποφάσεις του ΣΤ΄ Τμήματος που έχουν κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές των τριών δώρων (13ο και 14ο μισθό).

Ειδικότερα, κατόπιν παραπομπής από το ΣΤ΄ Τμήμα του ΣτΕ συζητήθηκε στην μείζονα Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με πρόεδρο της Αικατερίνη Σακελλαροπούλου και εισηγήτρια την σύμβουλο Επικρατείας Κωνσταντίνα Φιλοπούλου η συνταγματικότητα της περικοπής των τριών δώρων.

Το ΣΤ΄ Τμήμα έχει κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές των δώρων των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων, υπαλλήλων ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και ΜΠΙΔ, κ.λπ. και λόγω της αντισυνταγματικότητας παρέπεμψε προς οριστική κρίση το όλο ζήτημα στην Ολομέλεια του ΣτΕ.

Σύμφωνα με το σκεπτικό των αποφάσεων του ΣΤ΄ Τμήματος (2626-2635/2018) οι επίμαχες περικοπές που έγιναν με το νόμο 4093/2012 από 1.1.2013, αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας. 

Κατά την ακροαματική συζήτηση η Κωνσταντίνα Φιλοπούλου ανέγνωσε τις παραπεμπτικές αποφάσεις που έχουν κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές των δώρων, χωρίς να εκφράσει κάποια θέση επί της υπόθεσης ως εισηγήτρια, καθώς δεν επιτρέπεται μετά την εδώ και χρόνια αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας του ΣτΕ.

Τι είπαν οι συνήγοροι του δημοσίου

Οι συνήγοροι του Δημοσίου (ΝΣΚ) Νικόλαος Δασκαλαντωνάκης και Βασιλική Πανταζή επισήμαναν ότι η Κυβέρνηση έχει δικαίωμα περικοπής των επιδομάτων, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «έχασαν τον 13ο και 14ο μισθό για να διατηρήσουν τον 12ο μισθό».

Ακόμη, δεν παρέλειψαν οι δικηγόροι του Δημοσίου να κάνουν σύγκριση μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών υπαλλήλων, επισημαίνοντας ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν σταθερή εργασία, ενώ οι ιδιωτικοί υπάλληλοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα μεγάλης ανεργίας, δεν πληρώνονται από τους εργοδότες τους και ο μισθός τους είναι 580 ευρών, δηλαδή κατά 1/3 χαμηλότερος από αυτό των δημοσίων υπαλλήλων.

Επίσης, προσέθεσαν οι εκπρόσωποι του Δημοσίου ότι πολύ μεγάλος αριθμός εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα έχει φύγει στο εξωτερικό για να βρει εργασία, ενώ οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν αλλάζουν χώρα.

Σε περίπτωση που δοθούν αναδρομικά τα επιδόματα στους δημοσίους υπαλλήλους διαταράσσεται η δημοσιονομική ισορροπία και θα αυξηθεί η φορολογία όλων των πολιτών, καθώς δεν θα υπάρχει δημοσιονομικό πλεόνασμα και δεν θα είναι βιώσιμο το χρέος, ανέφεραν οι εκπρόσωποι του ΝΣΚ και προσέθεσαν ότι η περικοπή των επιδομάτων δεν θίγει την αξιοπρεπή διαβίωση των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά ούτε τους θέτει σε αρνητική οικονομική κατάσταση.

Μάλιστα οι δύο συνήγοροι του Δημοσίου ζήτησαν από το δικαστήριο να απορριφθούν οι παρεμβάσεις, υπέρ των αποφάσεων του ΣΤ΄ Τμήματος, της ΑΔΕΔΥ και άλλων συνδικαλιστικών οργανώσεων από το χώρο των νοσοκομείων, των διδασκάλων, κ.λπ.

Οι δικηγόροι των Δ.Υ.

Οι δικηγόροι των δημοσίων υπαλλήλων (που κατά κανόνα είναι δικαστικοί υπάλληλοι), χαρακτήρισαν απαράδεκτη την τακτική των συνηγόρων του Δημοσίου, να κάνουν λόγο για επερχόμενη οικονομική καταστροφή στη χώρα εάν δοθούν τα τρία δώρα, τα οποία μάλιστα είναι κουτσουρεμένα (1.000 ευρώ το χρόνο) και δεν αποτελούν, όπως το παρελθόν, πλήρη μισθό τα Χριστούγεννα, και από μισό μισθό το Πάσχα και το καλοκαίρι.

Η κατάργηση των δώρων έγινε επειδή το ήθελε η Μέρκελ , ανέφεραν οι δικηγόροι, κάτι που δεν έγινε ούτε επί Γερμανικής κατοχής, ούτε επί επταετίας. Το θέμα της περικοπής δεν είναι οικονομικό θέμα όπως θέλει να προβάλλουν οι εκπρόσωποι του Δημοσίου, αλλά καθαρά νομικό, προσέθεσαν οι δικηγόροι των υπαλλήλων.

Για την κάλυψη των δημοσιονομικών ελλειμμάτων είναι εύκολη η λύση των περικοπών των δώρων, σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών οι οποίες συνεχώς πλήττονται και μαστίζονται από την κρίση, όμως έτσι με το την τακτική αυτή παραβιάζονται βασικές συνταγματικές αρχές, όπως είναι της ισότητας και της αναλογικότητας) κάτι εξάλλου που έχει αναφερθεί στις αποφάσεις του ΣΤ΄ Τμήματος, προσέθεσαν οι δικηγόροι των δημοσίων υπαλλήλων.

Πότε βγαίνει η απόφαση της Ολομέλειας

Αναφορικά με το χρόνο έκδοσης της απόφασης, οι δικηγόροι της ΑΔΕΔΥ, με βάση την πρακτική του ΣτΕ, τονίζουν ότι αναμένεται σε διάστημα 2 έως και 6 μηνών. Ωστόσο, καθώς θεωρούν ότι ο πιθανότερος χρόνος έκδοσης της απόφασης είναι από το Μάρτιο έως το Μάιο, έχουν ήδη ζητήσει από τους δημοσίους υπαλλήλους να καταθέσουν αγωγές για τα αναδρομικά έως το πολύ στα τέλη Μαρτίου. Ήδη το Ανώτατο Δικαστήριο ζήτησε από τους δικηγόρους των δύο πλευρών να καταθέσουν τις προτάσεις τους έως τις 8 Φεβρουαρίου, προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία.

Η απόφαση του 2015

Όπως η απόφαση περί αντισυνταγματικότητας θεωρείται ουσιαστικά ζήτημα "νομικά λυμένο" με την απόφαση του 2015, έτσι δεν αποκλείεται το ανώτατο δικαστήριο να κινηθεί με βάση την ίδια απόφαση που έκρινε πως αναδρομικά μπορούν να διεκδικηθούν από τη δημοσίευσή της και μετά και όχι από το 2012, χρόνο που έκρινε ότι έγιναν οι αντισυνταγματικές περικοπές.

Υπάρχει όμως και δεύτερη εκδοχή η οποία είναι να συνταχθεί το δικαστήριο με τις λίγες δικαστικές αποφάσεις διοικητικών δικαστηρίων που έχουν ήδη εκδοθεί και αναγνωρίζουν πενταετία στα αναδρομικά, δηλαδή τόσο διάστημα όσο αναγνωρίζεται για την παραγραφή των απαιτήσεων εις βάρος του Δημοσίου. Και στη μία και στην άλλη περίπτωση τα χρήματα που θα κληθεί να καταβάλει το κράτος είναι πολλά. Όμως στη δεύτερη περίπτωση είναι ακόμα περισσότερα.

Τι σημαίνει

Το ζήτημα όμως της αναγνώρισης των αναδρομικών από τα δικαστήρια για συνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλους (αν επιμηκυνθεί σε βάθος χρόνου) μπορεί να φτάσει το κόστος σε επίπεδα που δεν θα μπορεί να αντιμετωπιστεί ούτε με σταδιακή εξόφληση.


Ειδικότερα:

Για τις συντάξεις, το κόστος ενδέχεται να εκτιναχθεί ακόμη και στα 24 δισ. ευρώ ενώ, σύμφωνα με πιο μετριοπαθείς υπολογισμούς, κυμαίνεται μεταξύ 9 και 12 δισ. ευρώ. Σε ετήσια βάση, το κόστος εκτιμάται σε 4,5 δισ. ευρώ.

Στην περίπτωση λοιπόν που κριθεί τελεσίδικα ότι θα πρέπει να επιστραφούν ποσά συντάξεων από το 2012 έως και το τέλος του 2018 το κόστος αγγίζει τα 24 δισ. ευρώ. Εάν κριθεί ότι οι επιστροφές αφορούν το διάστημα από την πρώτη απόφαση του ΣτΕ (Ιούνιος 2015) έως και το τέλος του 2018, φθάνουν τα 9 με 12 δισ. ευρώ. Τέλος, εάν η περίοδος επιστροφών αφορά το διάστημα από την απόφαση του ΣτΕ έως και την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου, τότε το κόστος εκτιμάται κάτι λιγότερο από 4,5 δισ. ευρώ.

Για τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων υπολογίζεται ότι το ετήσιο κόστος είναι 640 – 800 εκατ. ευρώ. Έτσι, αν αναγνωριστούν αναδρομικά από το 2015, η δημοσιονομική επιβάρυνση φτάνει τα 1,9 – 2,4 δισ. ευρώ, ενώ αν αναγνωριστούν από το 2012 θα είναι 3,8 – 4,8 δισ. ευρώ.

Πηγές : meaculpa.gr , aftodioikisi.gr , capital.gr

2 σχόλια :

Μακης Δημακης είπε...

Δικηγόροι του κωλου με επιχειρήματα κοπριά. Μήπως είναι φίλοι του μαλαΚουλη;;; ζητώ συγνώμη που έχω καλύτερα εργασιακά δικαιώματα από αυτά που ονειρεύεται η δεξιά βρωμιά. Στόχος τους ο διχασμός. Απάντηση μας το μαύρισμα στην κάλπη.

ace είπε...

Ασαλιωτο στον Τσιπρα-Κουλη

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...